• BLOG.

    BLOG.

Service design is een van de snelst opkomende vormen van design. Alleen is er geen duidelijke definitie, waardoor er verwarring ontstaat. Die verwarring snap ik helemaal, want er zijn meer vormen van design welke draaien om de klantbeleving. Ik krijg regelmatig de vraag wat het verschil is met customer experience (CX), user experience (UX) of Interactie design (IxD).

Read more

service design inleiding

In de afgelopen blogs heb ik verschillende voorbeelden van service design of design thinking genoemd. Service design richt zich voornamelijk op het ontwikkelen van diensten of dienstverlening. In deze blog de basics van service design.

de 5 principes

User-centred

Voor het creëren van een goede dienst, is fundamentele kennis en inzicht van de klant nodig. Het draait om het begrijpen van de klant.

Read more

Netflix

Jullie zullen bijna allemaal bekend zijn met Netflix. Hoewel ik natuurlijk niet exact weet hoe Netflix zoals wij het vandaag de dag kennen is ontstaan, zou dit weleens een vorm van service design kunnen zijn geweest. Benieuwd waarom ik dat denk? Lees dan het volgende stuk.

Netflix

Netflix is in 1998 begonnen als ‘dvd-by-mail’ videotheek. Zoals de naam al zegt is het videotheek, alleen in plaats van naar een fysieke locatie te moeten, kun je thuis vanaf de bank dvd’s huren via de mail.

Read more

Brainstorm

Bij design verwacht je al snel een tastbaar product. Zo ontwerpt een industrieel ontwerper fysieke producten. Geeft een grafisch vormgever visuele elementen vorm, zoals een flyer of logo. Werkt een web designer aan websites of applicaties. Bij een service designer is dit net even anders, hij of zij ontwerpt namelijk services of diensten. Hier hebben mensen niet meteen een beeld bij, geen wonder dan ook dat ik regelmatig de vraag krijg: “wat doe je dan?”.

Read more